diumenge, 5 de gener del 2014

L'aprenentatge amb l'ordinador 1.1

A classe de GTIC hem estat parlant den Charles Crook, un professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham. Ens han ensenyat un llibre seu, "Ordenadores y aprendizaje colaborativo" i com a resum vam estar parlant sobre les 4 metàfores que fa referència el llibre sobre la conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb l'ordinador. 

A través d'aquestes metàfores podem entendre com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de tenir l'ordinador. 

Aquestes metàfores són: 
-La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.

Són jocs on primer s'explica, després es demana a l'alumne que ho faci i posteriorment s'avalua. 

Uns exemples són un joc de l'edu365 que és diu entrena't per llegir i Jclic.

Entrena't per llegir de l'edu365.com

-La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés.

Un exemple és l'Scratch, joc i programa al qual li vaig dedicar una entrada. Cliqueu aquí per redirigir-vos a l'entrada Scratchs del meu blog.

-La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo

Un exemple és Crayon Physics Deluxe, un joc on les normes ja estan establertes i l'alumne ha d'intenta arribar a una estrella, mitjançant la gravetat i moviments amb el ratolí que aquest, crearà fils per a que al pilota no caigui. 



Un altre exemple, més senzill, es pot veure a la Doctora xinxeta. La interacció amb el sistem fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta.



-La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. Les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.

Un exemple podria ser qualsevol joc de pintar en pantalla ja que no substitueix el llapis ni el pinzell però és una experiència que s'apropa al món físic. No és un substitutiu, és un complement. Per a trobar l'exemple he introduït al Google: jocs de pintar en pantalla. Aquí en teniu un:

http://www.pandajogosgratis.com/sp/juegos_gratis/fullscreen/Pintar.html

Un Mestre i Llicenciat en Pedagogia. Professor d'Ensenyament Secundari. Formador en TIC fa un artícle sobre la seva opinió de les TIC, si teniu curiositat per llegir-lo, cliqueu aquí

A continuació, deixo penjada una pràctica sobre les 4 metàfores. Aquesta pràctica ha estat realitzada per mi per a poder veure si havia entès el significat de cada una d'elles. La comparteixo amb un programa que s'anomena Scribd. Aquest programa és molt fàcil d'usar ja que tan sols cal pujar el word on s'ha treballat a la xarxa i compartir el seu codi embed. 



Tota la informació ha estat extreta del blog del nostre professor de GTIC: http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada