Després de la meva experiència amb la Viquipèdia, editant, creant, investigant,.... puc respondre unes qüestions que, us les deixo penjades a continuació ja que són de gran interès per a algú que vulgui col·laborar en aquesta gran enciclopèdia.
diumenge, 5 de gener del 2014
Viquipèdia
![]() |
Logo viquipèdia en castellà http://empretsinf.blogs.upv.es/files/2011/01/wikipedia.jpg |
Actualment la Viquipèdia (en català) és la principal font d'informació de quasi tots els treballs dels estudiants. Però ningú sap que hi ha darrere el nom "Viquipèdia". Hi ha uns principis fonamentals, un treball col·laboratiu molt ampli, una revisió, unes normes....
Aquesta enciclopèdia lliure està en molt idiomes, exactament 284, però no tots tenen el mateix nombre d'articles...i perquè? la resposta és ben senzilla, ningú els ha creat.
A la Viquipèdia tothom pot crear una entrada, però per fer-ho, haurà d'estar molt atent als principis fonamentals o com els anomena aquesta enciclopèdia, els cinc pilars.
Però això no és suficient per a crear un bon article, és essencial llegir-se "allò que la viquipèdia no és" per a saber exactament que escriure i com escriure-ho.
Hem de donar-li un cop d'ull al llibre d'estil, ja que, quan editem tot queda gravat allà.
I per últim i no per això menys important, s'ha de saber com editar una pàgina.
EXPERIÈNCIA VIQUIPÈDIA
Per a fer el meu treball col·laboratiu amb la Viquipèdia, he decidit modificar un article que parla de Sant Pol de Mar (un poble del Maresme). Per a modificar, veure el codi, veure les modificacions que s'han fet fins al moment, hem d'anar a la part superior dreta de l'article.
La pàgina actual constava d'aquesta informació en la part introductòria:
Abans de poder guardar els meus canvis m'ha demanat un resum del que he fet:
I després si ens hi fixem a l'historial de l'article... Podem veure totes les meves modificacions, i les dels demés també, amb el resum del que s'ha fet.
Crec que després de finalitzar les setmanes d'examens, continuaré modificant aquest article ja que en català és molt pobre. Espero que aquest petit tutorial us hagi servit d'ajuda i aquí us deixo el link de l'article: https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Pol_de_Mar
dissabte, 4 de gener del 2014
Trets característics de la llengua oral formal
A classe de COED vam estar parlant sobre la formalitat i la informalitat de la llengua oral, i és per això que la mestra ens va proporcionar un full d'apunts amb els trets més característics que ha de tenir la llengua oral forma.
Aquí us en deixo un petit resum:
Dins els trets característics de la llengua oral formal, podem trobar tres subgrups:
-->Trets contextuals, els quals...
·No són universals i per tant haurien d'ensenyar-lo a les escoles ja que no es desenvolupa espontàniament.
·Ha de tenir un canal de veu acústic, una durada efímera i produir els sons el temps real.
·El context ha de ser compartit entre els interlocutors (emissor i receptor), mateix temps i espai físic.
-->Trets textuals o de discurs, els quals...
·Acostuma a ser monologat, per tant hi ha un emissor i varis receptors. Té un registre formal, col·loquial per tant, segueix unes convencions socials.
·Normalment és informativa i està planificada, el tema acostuma a ser especialitzat.
·Discurs repetitiu (dir de què parlaràs, parla'n i recorda de què has parlat). Hi ha una intervenció dels llenguatges no verbals com ara el corporal, el facial, la mirada.... Pot anar acompanyat d'altres elements no corporals com per exemple un suport visual.
-->Trets lingüístics o gramaticals, els quals...
·Tenen un paper molt important els trets suprasegmetals com ara el ritme o la intencionalitat de la veu.
·Ha de tenir una correcció normativa i un ús de la varietat estàndard.
·Ocurrència d'elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions...
Aquests apunts els trobo molt interessants i haig de reconèixer que, em van ser força útils en el moment de preparar la meva presentació per el treball de Territori i identitat que vaig publicar farà un mes aproximadament.
Aquí us en deixo un petit resum:
Dins els trets característics de la llengua oral formal, podem trobar tres subgrups:
-->Trets contextuals, els quals...
·No són universals i per tant haurien d'ensenyar-lo a les escoles ja que no es desenvolupa espontàniament.
·Ha de tenir un canal de veu acústic, una durada efímera i produir els sons el temps real.
·El context ha de ser compartit entre els interlocutors (emissor i receptor), mateix temps i espai físic.
-->Trets textuals o de discurs, els quals...
·Acostuma a ser monologat, per tant hi ha un emissor i varis receptors. Té un registre formal, col·loquial per tant, segueix unes convencions socials.
·Normalment és informativa i està planificada, el tema acostuma a ser especialitzat.
·Discurs repetitiu (dir de què parlaràs, parla'n i recorda de què has parlat). Hi ha una intervenció dels llenguatges no verbals com ara el corporal, el facial, la mirada.... Pot anar acompanyat d'altres elements no corporals com per exemple un suport visual.
-->Trets lingüístics o gramaticals, els quals...
·Tenen un paper molt important els trets suprasegmetals com ara el ritme o la intencionalitat de la veu.
·Ha de tenir una correcció normativa i un ús de la varietat estàndard.
·Ocurrència d'elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions...
Aquests apunts els trobo molt interessants i haig de reconèixer que, em van ser força útils en el moment de preparar la meva presentació per el treball de Territori i identitat que vaig publicar farà un mes aproximadament.
divendres, 3 de gener del 2014
SCRATCH
![]() |
Logo Scratch http://gaur.donostia.org/wp-content/uploads/2013/10/chrisbetcher-1.jpg |
A classe de GTIC ens van ensenyar un programa anomenat Scratch el qual està principalment destinat a nens que cursen primària. És una aplicació que serveix per a crear activitats la qual també pot ser usada pels propis nens i aprendre a l'hora que es diverteixen.
Consisteix a fer moure un gat (hi ha més animals/objectes/elements a triar) per un espai.
A classe van fer una activitat la qual fou fer moure al nostre personatge fent un quadrat i posteriorment un triangle, d'aquesta manera als alumnes se'ls podria ensenyar la trigonometria. Aquí us deixo un vídeo tutorial extret del youtube:
dijous, 2 de gener del 2014
Les etiquetes
![]() |
Icona d'etiquetes al blog |
Aquesta opció la trobem en el moment d'editar una entrada, a la part superior dreta.
Cada cop que facis una entrada, el nombre d'etiquetes augmentarà (només en el cas que parlis d'un tema diferent al del resta d'entrades). Les etiquetes en un blog es veuen així:
Aquestes són les del meu blog però, també poden estar en format de llista, ordenades alfabèticament o numèricament (depenent del nombre d'entrades amb aquella etiqueta), poden tenir el número de cops que s'ha usat al costat, etc... Tot i així, la funció és la mateixa; ordenar els continguts.
Etiquetes de comentaris:
blog,
etiquetes,
GTIC,
tecnologies
Creative Commons
![]() |
logo Creative Commons http://co.creativecommons.org/files/2010/05/logo_creative_commons.jpg |
Creative Commons és una organització que permet a autors i creadors de qualsevol cosa dins la xarxa, compartir voluntàriament la seva feina realitzada. Ho fa entregant unes llicències que trobem a les pàgines web semblant a aquesta:
![]() |
http://diposit.ub.edu/dspace/image/by-sa.png |
Si us hi fixeu bé, el meu blog en té una!!! Per a saber una mica més sobre el que fa aquesta organització podeu entrar a: http://es.creativecommons.org/blog/ . A continuació us en faré cinc cèntims de les imatges principals que ens podem trobar en una llicència per a poder entendre-les bé quan les veiem. Aquesta informació l'he extret de: http://ca.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons.




Combinant les condicions obtenim les següents sis llicències:













Una pàgina amb llicència Creative Commons és Flickr, on hi trobem imatges i podem agafar les que vulguem. Per a la música tenim Jamendo, un web totalment gratuït. Vull destacar un web, el Wikimedia Commons, molt útil per a trobar fotografies per a treballs, presentacions, etc...
Espero que aquesta entrada us serveixi per a poder diferenciar bé d'on podem agafar imatges, informació, musica... i d'on no podem i d'aquesta manera ser uns bons bloggers.
Etiquetes de comentaris:
blog,
copyright,
creative commons,
cultura lliure,
GTIC,
llicències,
tecnologies
Google sites
![]() |
http://superbwebsitebuilders.com/wp-content/uploads/2013/07/GS4.jpg |
Google Sites és una aplicació en línia que permet crear un lloc web o una intranet i permet compartir informació amb facilitat per veure-la i editar-la per un grup reduït de col·laboradors o amb tota la seva organització, o amb tothom. També hi pots incloure gadgets. (extret de la Viquipèdia)
Conjuntament amb una companya de la Universitat, l'Elena Brescó, vam realitzar el nostre google Sites, el vam anomenar "El circ de la Paula i l'Elena", cliqueu aquí per donar-li un cop d'ull.
Esperem que us agradi!!!
Subscriure's a:
Missatges (Atom)